Oblíbené

Proteiny

leaf image

Lidé v létě přirozeně více sportují a chtějí měnit stravovací návyky. Do jídelníčku se víc dostává i takzvaná sportovní výživa. Její kvalitu je třeba si hlídat.

Article


Dopřáváme svalům jindy nevídanou porci zátěže. V létě tak často „zjišťujeme“, jaké všechny svaly vlastně v těle ještě máme. A přirozeně bychom byli rádi, aby tato aktivita byla na nás co nejvíce vidět. Nabídky potravin a doplňků, které lákají na tvorbu svaloviny, je obrovská. A rozdíl v kvalitě také.

Většina tyčinek, koktejlů a dalších doplňků stravy láká na kouzelné slovo protein. Jsou to právě proteiny, tedy bílkoviny, které potřebujeme ke správnému vývoji a výživě tkání, svalových buněk i krvetvorbě. Lidské tělo potřebuje bílkoviny, které jsou tvořeny dvacítkou aminokyselin. Některé si tělo vytvoří samo, jiné musíme přijmout v potravě. Ne každý zdroj bílkovin jako například maso, mléko, luštěniny, vejce, tvaroh a podobně obsahují všechny potřebné bílkoviny. Proto se mimo jiné doporučuje pestrá strava. Anebo můžeme sáhnout po speciální potravině. A tady je třeba si dávat pozor.

Něco trochu jiného potřebuje sportovec po výkonu pro regeneraci či pro růst svalové hmoty a doplnění energie. Něco jiného člověk, který sportuje, aby zhubnul. A po něčem jiném sáhne cyklista či turista během celodenního výletu. Navíc někteří výrobci těchto potravin berou nápis protein spíše jako marketing a skutečné složení nějaké tyčinky může být mnohem více postaveno na rychlých cukrech, což asi není to, co člověk u tyčinky s obrovským nápisem protein očekává.

Rozdíl, jestli tyčinka obsahuje 20% či 50% proteinů, je totiž poměrně značný. Nižší podíl proteinů totiž obvykle nahrazují cukry a tuky. A to neocení ani tréninkem zmožený návštěvník fitness toužící po větší svalovině a tím méně člověk, který naopak chce energii v maximální míře vydat, aby nějaké ty cukry a tuky v těle spálil. Tyčinka „nacpaná“ přidanými cukry a ztuženými tuky tak může lehce efekt upřímné sportovní snahy v několika vteřinách smazat.

Abychom mohli říci, co je to kvalitní proteinová tyčinka a kolik % proteinu na 100 gramů má obsahovat, záleží na tom, pro koho je určená. Jedná – li se o aktivního sportovce po intenzivním tréninku ve fitness, běžce či plavce po hodinovém velmi svižném tempu, pak je kvalitní proteinová tyčinka či jiný podobný doplněk stravy ten, který obsahuje 40 gramů bílkovin na 100 gramů. Po jiné tyčince sahá sportovec během mnohahodinového souvislého výkonu – zde postačuje nižší procento bílkovin – 15% až 30%, ovšem vícekrát denně. Další faktor vypovídající o kvalitě tyčinek je složení. Protein v tyčince tvoří většinou izoláty sójové bílkoviny a syrovátek, v menší míře izoláty rýžové bílkoviny, v dražších tyčinkách najdeme i izoláty konopné bílkoviny. Důležité je zastoupení cukrů. Ideálně pouze přirozené - třeba ze sušeného ovoce či doslazované stévií. Bohužel v mnoha tyčinkách nalezneme umělá sladidla. Pozornost věnujme i složení tuků – ideálním zdrojem jsou semínka a ořechy, biokokosový olej, kakaové máslo. Vyvarujme se ztuženým tukům. Správně vybraná tyčinka má kvalitu a paradoxně na trhu nepatří ani k nejdražším.

Opravdu kvalitní proteinové tyčinky jsou prokazatelně dobré pro rychlé zahnání hladu s relativně nízkým příjmem energie a zdravým složením a také jako doplněk bílkovin pro sportovce. Ovšem jednoduchý návod, jak si z poměrně široké nabídky vybrat neexistuje. Obal může být zavádějící a je tedy nutné začíst se do tabulky složení výrobku. Nebo mít svůj prověřený zdroj a kupovat takzvaně najisto.

Článek Špalda? Jasně, používám.
Špalda? Jasně, používám.

Pšenice špalda je v poslední době hodně opěvovaná plodina. Je to tradiční odrůda pšenice, která se pěstovala na našem úz..

ČÍST
Článek Oleje jsou boží
Oleje jsou boží

Začíná sezona čerstvých salátů a k nim patří i zálivky, dresinky, oleje. My se dnes podíváme na české oleje, protože o o..

ČÍST