Oblíbené

Lepek - pravda a mýty

leaf image

Když byla před lety někomu diagnostikovaná celiakie nebo alergie na lepek, byl takový člověk doživotně odsouzen k poměrně chudé stravě zakládající se hlavně na bramborách a rýži. V dnešní době ale zažívá bezlepková dieta módní vlnu a okruh vhodných potravin se značně rozšířil.
Jak
Pod pojmem lepek se rozumí soubor bílkovin s navázanými sacharidy obsažený v obilovinách. Jak už napovídá název, lepek dodává těstu lepivost a pružnost. Téměř úplně se stráví ve střevě, zbyde z něj jen skupina látek zvaná gliadiny, z nichž jedna u celiaků způsobuje autoimunní reakci. Ta se projevuje všelijak, mezi nejčastější příznaky patří zažívací obtíže, slabost a u žen nepravidelná menstruace. Nemoc může propuknout kdykoliv.
Zdraví lidé s lepkem nemají potíže, ale spousta lidí si po vyloučení lepku ze stravy připadá lehčí a zdravější. Pravdou je, že v dnešní době ho spotřebujeme podstatně více než bylo dřív obvyklé, protože naše strava je jednostranná. Jíme především bílé pšeničné pečivo a teprve nedávno se znovu začaly objevovat plodiny, které se dříve pěstovaly běžně, například amarant (laskavec). Ty zpestřují stravu a mnozí se začnou cítit lépe. Protože je většina těchto plodin přirozeně bezlepková, snadno se nabízí názor, že lepek stojí za významnou částí našich zdravotních obtíží, i když to nemusí nutně být pravda. Zatímco příliš mnoho lepku může škodit, jako ostatně příliš mnoho čehokoliv, hlavní přínos bezlepkových potravin spočívá v jejich pestrosti. Například při pečení neuškodí občas nahradit pšenici jinou obilovinou, jako je bezlepková pohanka, případně do těsta přidat něco úplně jiného – takové mouky z luštěnin chutnají výtečně. A mají nižší glykemický index než obvyklá lepková bílá pšenice.
Tím, že se zamyslíme nad obsahem lepku v potravinách, se také zamyslíme obecněji nad tím, co jíme. Proto může dieta se sníženým obsahem lepku pomoct s hubnutím, ale lepek samotný nemá vliv na podíl tuku v těle.
I když většině lidí lepek skutečně neškodí, stojí za to zamyslet se, jestli ho potřebujeme tolik, kolik ho sníme. Nikdo se po jídle nechce cítit těžce, a určité rozumné omezení příjmu lepku nezpůsobí tělu žádné potíže. Naopak, spíše dostaneme možnost poznat nové chutě.

Článek Snídaně je základ úspěšného dne
Snídaně je základ úspěšného dne

Že snídaně je základ dne, slýcháme už od dětství. Bohužel na to mnozí zapomínají. Existuje ale několik důvodů, proč práv..

ČÍST
Článek Máte v kuchyni ten správný olej? 1.část
Máte v kuchyni ten správný olej? 1.část

Základní rozdělení tuků, jak se v nich orientovat.

ČÍST